Τρίτη, 2 Μαΐου 2017

Το τοτέμ του λύκου - Ζιάνγκ Ρονγκ


Λογικά τα σκορόφιδα πρέπει να φοβόμαστε τους λύκους; Ή μήπως όχι; Μας τρώνε οι λύκοι της Μογγολίας ή μήπως όχι; Πάντως προτού μεταμορφωθώ σε σκορόφιδο, γεννήθηκα λυκόπουλο, έγινα Ακέλας και όσο νάναι πάντοτε αισθανόμουν ‘αδελφή ψυχή’ με τον Κακό Λύκο και απεχθανόμουν την ηλίθια Κοκκινοσκουφίτσα που έπλεξε μια απίστευτη πλεκτάνη για ένα ζώο δυνατό, περήφανο, αγελαίο κι ελεύθερο όπως ο λύκος.
Αυτά με την εισαγωγή. Τώρα πάμε και στο προκείμενο. «Το τοτέμ του λύκου» είναι ένα βιβλίο που έχει βγει στην πιάτσα εδώ και μια δεκαετία κι έγινε παγκόσμιο best seller ξεπερνώντας τα 20.000.000 αντίτυπα. Ο συγγραφέας Κινέζος στην καταγωγή ωστόσο καταπιάνεται με τα βοσκοτόπια της Μογγολίας, την άγρια ζωή στην περιοχή, τους περήφανους απογόνους του Τζένγκις Χαν και φυσικά τους άγριους λύκους της στέπας. Κι όλα αυτά, την εποχή της αρχής της Πολιτιστικής Επανάστασης στην Κίνα, όπου φοιτητές από το Πεκίνο πάνε στη Μογγολία για να βοσκήσουν και άλλα ωραία που τώρα μην μου ζητάτε να σας τα πω… (δεν δίνει και πολλές λεπτομέρειες έτσι κι αλλιώς ο συγγραφεύς…)
Και τώρα, πρέπει να πω και την άποψή μου ε; Επικό, διδακτικό, οικολογικό, ύμνος στη φύση… Αυτά λένε οι επίσημες κριτικές… Εγώ πάλι λέω άλλα… Στιγμή, δεν αισθάνθηκα πως διάβαζα ένα λογοτεχνικό βιβλίο, πόσο μάλλον ένα λογοτεχνικό αριστούργημα… ένα εγκυκλοπαιδικό ανάγνωσμα για τη ζωή των λύκων της Μογγολίας ήταν… κι είχε τόσες περιγραφές και τόσες επαναλήψεις και τόσα κυνήγια λύκων και μαρμότας, όπου βαρέθηκα πολλάκις τη ζωή μου…
Κι έρχεται η στιγμή που ο Τσεν (βασικός ήρωας του βιβλίου και Κινέζος φοιτητής που βρίσκεται να βοσκάει τα κοπάδια) ερωτεύεται τους λύκους και το πνεύμα που αυτοί εκπροσωπούν και να θέλει τάχα μου τάχα μου να τους μελετήσει. Και θέλει να πιάσει ένα λυκόπουλο, να το πάρει από τη μάνα του βυζανιάρικο, να το κρατήσει και να το μελετήσει… Κι όσο διαβάζω, τόσο ανεβαίνει η πίεση, τόσο το εγκεφαλικό μου έρχεται, τόσο από τα ρουθούνια μου ξεβράζω μαύρο καπνό και ο τύπος έχει το λυκόπουλο αλυσοδεμένο, του κόβει τους κυνόδοντες, το πληγιάζει, το… το… το… και όλα αυτά γιατί ναι εντάξει το αγαπάει. Και τα έχω πάρει τόσο και θέλω να κάψω το βιβλίο και το Ζιανγκ Ρονγκ που μας το παίζει και οικολόγος… Κι εκνευρίζομαι ακόμα παραπάνω γιατί τελικά δεν είναι και τόσο μυθιστόρημα η όλη η ιστορία αλλά βασικά είναι η προσωπική ιστορία του κιουρίου καθηγητή που τώρα που μεγάλωσε τον έπιασαν οι τύψεις για το χαμένο το λυκόπουλο και τους χαμένους βοσκότοπους της Μογγολίας.
Πρώτη φορά με έχει εκνευρίσει τόσο πολύ ένα βιβλίο γιατί είμαι ήδη ευαισθητοποιημένο σκορόφιδο και δεν μπορώ να ευαισθητοποιηθώ ακόμα περισσότερο διαβάζοντας τις εγωιστικές και ψεύτικες οικολογικές ανησυχίες κάποιων όψιμων καθηγητών πανεπιστήμιου που σκοτώνουν νεογνά τάχα μου για να μελετήσουν και προστατεύσουν το περιβάλλον κυκλοφορώντας με πανάκριβα Cherokee
E! άιντε μου στον Τένγκερ κύριε καθηγητά μου κι ακόμα παραπάνω…
Βαθμολογία: 3/10
Readathon 2017: Ένα βιβλίο Ασιάτη συγγραφέα που δεν ονομάζεται Μουρακάμι 16/80

ΤΟ ΤΟΤΕΜ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥ
Ζιάνγκ Ρονγκ
Μετάφραση: Χρύσα Μπανιά
Εκδόσεις Ψυχογιός, 2008

Σελίδες 682 (ουφ!!!)