Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου 2017

Ο ιάπωνας εραστής - Ιζαμπέλ Αλιέντε


Ο ΙΑΠΩΝΑΣ ΕΡΑΣΤΗΣ – ISABEL ALLIENDE
Μπορείτε να με κατηγορήσετε για ό,τι θέτε, ρατσιστικό σκορόφιδον όμως σίγουρα δεν είμαι… Όμως πείτε μου, πείτε μου… πόσο εραστής μπορεί να είναι ένας Ιάπωνας;;; Πόσο καυτός εραστής; Εντάξει, ηρωικός ναι, δυναμικός, σκληρός ναι, υπέρ του καθήκοντος ναι… αλλά εραστής;;; Το χουμε εντελώς το κορμί πατριώτη!!! Πείτε μου, ω πείτε μου, άνδρες Αθηναίοι, που εξαφανίστηκαν οι Λατίνοι εραστές;;;
Ο τίτλος λοιπόν κραυγάζει από μόνος του… ένας ιάπωνας εραστής στο προσκήνιο (βέβαια τα προσόντα του δεν τα γνωρίσαμε…). Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από δύο ηρωίδες την Άλμα (82 ετών, πλούσια ηλικιωμένη κυρία, που πριν τρία χρόνια, έτσι της ήρθε και πήγε και κλείστηκε σ’έναν οίκο ευγηρίας όχι και από τους καλύτερους…) και την Ιρίνα (νεαρή Μολδαβή κορασίδα που δουλεύει στον οίκο ευγηρίας). Οι δύο δεσποσύνες αποκτούν μια επαγγελματική – φιλική σχέση και γύρω τους μια πλειάδα ανθρώπων (άλλοι εν ζωή και άλλοι βλέποντας τα ραδίκια ανάσκελα). Ο Σεθ, ο εγγονός της Άλμα, αποφασίζει να γράψει το βιβλίο της ζωής της γιαγιάς του κι έτσι ξεδιπλώνεται σιγά – σιγά η ζωή της γηραιάς κυρίας.
Η Αλιέντε είναι του τύπου μου… μου αρέσει η φιλοσοφία της ζωής της, τα quotes της, το μαγικό ‘πήγαινε – έλα’ της που πολλές φορές δεν έχει λογικό ειρμό. Την ίδια σχετική φόρμα ακολουθεί κι εδώ, μ’αυτή την αέρινη μαγική γραφή της. Παρουσιάζει μια ζωή στον οίκο ευγηρίας γλυκιά τρυφερή, δείχνοντας πως όποιος θέλει να ζήσει, ζει παρά τις δυσκολίες και την ηλικία.
Η Αλιέντε καταπιάνεται με μια πληθώρα θεμάτων, ιστορικών – κοινωνικών – πολιτικών. Το κομμάτι που αναφερόταν στους Ιάπωνες αμερικάνους που είχαν εγκλειστεί σε στρατόπεδα συγκέντρωσης (κάτι ανάλογα με τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης στην Ευρώπη) με εξέπληξε γιατί είχα πλήρη άγνοια επί του θέματος. Στη συνέχεια όμως, ‘βάλε – βάλε’, βάλε κι από αυτό, βάλε κι από το άλλο, αρχίζει και γίνεται λίγο ένας αχταρμάς. Πάρε και αφανισμό των Εβραίων, πάρε και στρατόπεδα συγκέντρωσης, πάρε και πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, πάρε και trufficking, πάρε και παιδική πορνογραφία, πάρε και ναρκωτικά, πάρε και ομοφυλοφιλία, πάρε και φυλετικές διακρίσεις, πάρε και aids, πάρε και μια αύρα μεταφυσικού… κάπου το ‘χασε… χιλιάδες υλικά σ’ένα πιάτο, κούλαρε κοριτσάρα μου…
Δεν είναι το αριστούργημα… όμως διαβάζεται ευχάριστα… ένας ύμνος στη φιλία και ίσως στον έρωτα (ναι, ναι έρωτας υπάρχει ακόμα κι αν ο εραστής είναι ιάπωνας…)
Βαθμολογία: 6.5/10
Υ.Γ. Readathon 2017 - 07/80 (ένα βιβλίο νοτιοαμερικανού συγγραφέα)

Ο ΙΑΠΩΝΑΣ ΕΡΑΣΤΗΣ
Ιζαμπέλ Αλιέντε
Μετάφραση: Βασιλική Κνήτου
Εκδόσεις Ψυχογιός, 2016
Σελίδες 384